donderdag 26 februari 2009

Wat is het nut van 3A en de verdere evolutie?

In mijn zoektocht naar het geluk en de zin van het leven heb ik een bepaalde houvast doorgeknipt: de katholieke godsdienst. Ik heb begrepen dat het geluk niet buiten onszelf te vinden is, dat niemand het ons ooit op een gouden schaaltje zal aanbieden. Het geluk ligt binnen in onszelf. Daar ligt onze houvast in het leven. Toen ik dit besefte, ben ik als een archeoloog opgravingen gaan doen in mijn eigen ruïne. Het godsbeeld 3A en de verdere evolutie van de mens zijn schatten die ik heb kunnen opgraven. 3A en zijn afspiegeling in het klein in ieder van ons (LEM), geeft me dikwijls een geweldig gevoel van volheid. Hieruit put ik dan de nodige energie en werkkracht om de problemen van het leven aan te kunnen.
De grote waarde van het inzicht dat ik hierbij verworven heb, is meervoudig. Om te beginnen heeft het mijn innerlijke rijkdom vergroot. Zoals ik in het begin van deze blog gesteld heb: “Geluk is genieten van innerlijke rijkdom”, betekent dit dat ik mij stukken gelukkiger voel.
Wij maken deel uit van een groter systeem, wij zijn onderdelen van een groot lichaam: 3A. Dat betekent dat mijn kinderen, mijn vriendin, mijn buurman, mijn klanten, de Walen, de moslims, de eskimo’s, de grootgrondbezitters, de machthebbers ... ook onderdelen, ledematen zijn van hetzelfde lichaam. Wanneer ik hierop doordenk, kom ik automatisch uit op meer verdraagzaamheid, eerlijkheid en rechtvaardigheid. Ieder orgaan, ieder lidmaat van ons eigen lichaam wil toch ook dat ieder ander onderdeel van ons lichaam goed functioneert. Wanneer een systeem van hogere orde floreert, profiteert ieder subsysteem, ieder onderdeel daarvan. En omgekeerd, wanneer de samenstellende delen van een systeem goed functioneren, vaart het hele systeem daar wel bij. Wanneer het een gemeente voor de wind gaat, profiteert ieder gezin in die gemeente daarvan. Wanneer een gezin goed boert, voelt ieder gezinslid zich goed in zijn vel. Wanneer een persoon gelukkig is, draait zijn LEM-mobiel harmonisch en omgekeerd.

Geen opmerkingen: