donderdag 19 mei 2011

Assertiviteit XII
De techniek van de positieve navraag. Een compliment krijgen, is altijd aangenaam. Soms voelen we ons daarbij ietwat ongemakkelijk. Is het compliment gemeend of is het manipulatieve vleierij? Wanneer iemand welgemeend tegen je zegt: “Dat artikel van jou is prachtig!” en je bent er zelf ook tevreden over, dan kan je een antwoord geven als: “Dank je. Ik vind het zelf ook goed! Ik heb er veel plezier aan beleefd!” Vermoed je dat iemand je al vleiend wil manipuleren, dan kan je zeggen: “Ik begrijp het niet goed. Wat precies is er prachtig aan?” (Positieve navraag) Heb je zelf gemengde gevoelens over je artikel, dan kan je dat meedelen: “Dank je voor het compliment, maar ik weet zelf nog niet wat ik erover moet denken!” Waar het op aankomt is dat wijzelf de laatste instantie blijven die oordeelt over alles wat onszelf betreft.
Van de ene dag op de andere een assertief persoon worden, mogen we wel vergeten. De manipulatieve manier van omgaan met anderen zit zo diep in ons geworteld, dat het meerdere maanden, om niet te zeggen jaren kan duren voordat we behoorlijk voor onze rechten durven en kunnen opkomen. Een kennis van mij, die trainingen assertiviteit gaf aan personeelsleden van bedrijven, vertelde mij eens het volgende. Een bepaalde training assertiviteit ging door op de eerste verdieping in een gebouw, waar er zich klassen van een lagere school op het gelijkvloers bevonden. Tijdens een pauze ging de trainer een luchtje scheppen op de speelplaats waar juist een onderwijzer toezicht hield op zijn kinderen. De trainer raakte in gesprek met de onderwijzer. Op een bepaald ogenblik vroeg de onderwijzer: “Wat doen jullie daarboven toch allemaal? Ik hoor geroep en geschreeuw, ik hoor gestommel, wat gebeurt er in de trainingen die u geeft?” De trainer assertiviteit zei: “Weet u, wat u er beneden bij de kinderen tracht in te stampen, dat tracht ik er boven bij de volwassen weer uit te stampen!”
Manipulatie vervangen door assertiviteit, het vraagt een inspanning, maar het loont de moeite. Het maakt vrij, voorkomt verlies van ons zelfrespect en doet ons zelfvertrouwen toenemen. Assertiviteit gaat hand in hand met positief denken.

Geen opmerkingen: