vrijdag 20 mei 2011

Positief denken
Positief denken is een levenshouding, een levensstijl: opbouwend en creatief. Positief denken omvat de vaardigheid om zowel met de negatieve als de positieve dingen van het leven om te kunnen gaan. Het leven is een aaneenschakeling van allerhande gebeurtenissen. De zon schijnt, de rozen ruiken heerlijk, je kind valt van de trap, de dokter komt maar niet opdagen, het kind heeft niets gebroken, je trekt terug van de belastingen, de benzineprijs stijgt, je partner wordt ziek, je hebt vakantie, je heb een accident met je auto, de kersen zijn rijp ... De positieve gebeurtenissen ervaren we als aangenaam. Daar hebben we geen moeite mee. De negatieve, die er nu eenmaal ook zijn, “vergallen” ons leven. Het duurt telkens weer een hele tijd voordat we er overheen zijn.
Is er geen andere manier om die negatieve dingen des levens te verwerken? Ja! Positief denken! Hoe kan men positief denken als het een en ander tegenvalt? Het antwoord is zoals steeds eenvoudig in theorie, maar het vraagt een inspanning om het in de praktijk toe te passen.
Het uitgangspunt is: laten we de gebeurtenissen, die op ons afkomen, niet meer als positief of negatief taxeren, maar als neutraal. De dingen gebeuren, zonder meer. Laten we ze zo bekijken en er zo over denken dat we er ons toch goed bij voelen.
Je kind valt van de trap! Oei! Onze eerste reactie is: dit is een zeer negatieve gebeurtenis! Onze eerste vraag is: “Hoe erg zou het zijn?” Angst bekruipt ons. Onzekerheid. Wat nu? Wat moet ik doen? Wie kan daar rustig bij blijven, laat staan er zich goed bij voelen? Hoe angstiger we worden, hoe meer energie we verspillen. Slaan we in paniek, dan hebben onze medemensen er nog een probleem bij.
Akkoord, het ongeval is helemaal niet aangenaam. Maar het is gebeurd zoals het gebeurd is. Laten we het neutraal bekijken. Laten we zo goed en zo kwaad als we kunnen de situatie beoordelen en onze energie steken in het omgaan met de gebeurtenis, in het verwerken ervan en niet in angstig zijn. Laten we accepteren dat deze gebeurtenis deel uitmaakt van ons leven. Laten we erop vertrouwen dat we ze aankunnen. Laten we ze zien als een verrijking waaruit we kunnen leren en waarvan we later misschien gaan inzien waarvoor ze nodig was. Laten we vooral niet vechten tegen de gang van zaken door ons er niet bij neer te leggen, door de gebeurtenis niet te willen aanvaarden. Dit kost enorm veel energie die we beter positief kunnen aanwenden. Wanneer we ervaren dat we ook triestige gebeurtenissen vlot aankunnen, kan dit resulteren in een goed gevoel, ja zelfs in gelukkig zijn.
Positief denken is realistisch zijn, de gang van zaken accepteren, er zich niet tegen verzetten, het negatieve ombuigen in iets positiefs, de keerzijde van de medaille bekijken, ervan uitgaan dat we later (of misschien nooit) de zin ervan gaan inzien. Moeilijkheden zullen zich blijven voordoen, maar we maken er geen probleem meer van, het worden mogelijkheden. Een gebeurtenis is een gebeurtenis, neutraal! Hoe wij ze ervaren, positief of negatief, hangt af van hoe wij ze bekijken.
Toen ik enkele jaren getrouwd was, ben ik ‘s morgens op weg naar mijn werk eens tegen een voorganger gebotst. Ik vond het erg. De auto was totaal vernield. Ik heb er enkele dagen van in de put gezeten. Tot ik ontdekte dat de medaille ook een keerzijde had: ik kon nu een snellere en meer sportieve wagen kopen. Toen ik daarmee rondreed, kwam de gedachte in mij op dat mijn auto-ongeluk eigenlijk een zegen geweest was.
Een paar jaar geleden begaf mijn koelkast het opeens. Verdomme, wat een pech! Ik was er een ganse dag niet goed van. De volgende dag wist ik het negatieve van het voorval weer om te buigen in iets positief: een nieuwe, grotere, milieuvriendelijkere koelkast die minder zou verbruiken.
Toen ik nog niet getrouwd was, had ik eens een vriendin (niet mijn vrouw). Maar de vriendschap hield niet lang stand. De jongedame maakte het af. Later besefte ik dat het toch niks had kunnen worden tussen ons en dat het een goede zaak was dat zij het had afgemaakt.
Positief denken betekent niet blijven zitten met frustraties en schuldgevoelens (uit het verleden) en zich geen zorgen maken (over de toekomst). Positief denken is alles door een roze bril bekijken. Positief denken is steeds zeggen dat de fles nog halfvol is. Tegenwoordig, wanneer ik een of andere tegenslag te verwerken krijg, ben ik zeer benieuwd om te weten waarvoor die tegenslag nu weer nodig is. De toekomst zal het (misschien) uitwijzen en ik vertrouw erop dat de gebeurtenissen de goede kant opgaan, maar toch ben ik benieuwd naar het waarom.

Geen opmerkingen: