dinsdag 15 november 2011

Evaluatie Wereldreligies IX

Mediteren, zen, zazen, contemplatie, bidden: komt dit allemaal niet op hetzelfde neer? Volgens mij wel. We hebben hier te maken met handelingen analoog met de alfa-techniek. De persoon in kwestie trekt zich terug, neemt een gemakkelijke houding aan, controleert zijn ademhaling, ontspant zich, sluit zijn vijf zintuigen zoveel mogelijk af, maakt zijn geest zoveel mogelijk leeg en concentreert zich op een probleem, een vraag, een smeekbede, een komende gebeurtenis of op helemaal niets. Hierbij wordt een gebed of een mantra opgezegd, wordt gelezen uit een heilig boek, wordt een rozenkrans, een gebedswieltje, een gebedskruis gehanteerd, worden bewegingen uitgevoerd. Dit alles om de meditatie of het gebed kracht bij te zetten. Wat is het nut van bidden, mediteren, alfa? Ik verwijs hier naar hetgeen ik over alfa verteld heb in het hoofdstuk “Alfatraining, NLP, Gestalt, Bio-energie”. Voor mij zit het grootste nut in het feit dat deze handelingen toelaten persoonlijk te groeien. Men komt tot rust, men vermindert eventuele stress, men kan slechte gewoontes afleren en goede aanleren, men kan zich voorbereiden op moeilijke taken, men vergroot zijn inzichten, men kan zich herprogrammeren … Merk op dat hierbij de persoon die mediteert of bidt, zelf werkt aan hetgeen hij wil bereiken. Ik vind bidden, waarbij aan God iets gevraagd wordt voor zichzelf of voor iemand anders, eerder ongepast. Zeker wanneer men iets vraagt voor zichzelf. 3A is een onpersoonlijke God, 3A luistert niet wanneer men hem iets vraagt, 3A geeft niets, geen goede en geen slechte dingen. Iets vragen is zijn eigen verantwoordelijkheid min of meer ontlopen. Waarom steeds weer gunsten en dingen vragen aan anderen, waarom steeds weer vanalles verwachten van anderen? Waarom niet zelf voortdurend aan zijn eigen geluk en dat van anderen werken, waarom niet eerder geven aan anderen dan dingen aan hen vragen? Vragen is egoïstisch, geven is altruïstisch en schenkt meer voldoening.



Geen opmerkingen: