woensdag 9 november 2011

Evaluatie Wereldreligies VI
De Chinese wereldbeschouwing heeft het over leven in harmonie met zijn omgeving en de kosmos. De kosmos is één geweldig mechanisme dat voortdurend bezig is met veranderen. De beide oerkrachten yang en yin liggen aan de basis van de onophoudelijke verandering van alle dingen. Bij het bestuderen van “Het boek der veranderingen” (I Ching) is de betekenis hiervan pas echt tot me gaan doordringen. Wij mensen zijn erg behoudsgezind. Iedere onverwachte verandering in ons leven kan ons ongelukkig maken. Wij zouden willen dat we alles wat we hebben, onze relatie, onze familie, onze job, onze woning, onze auto, onze beleggingen, onze … kunnen behouden en dat we ons alleen maar kunnen verbeteren. Iedere onverwachte verandering in negatieve zin haalt ons onderuit, betekent een extra probleem, bezorgt ons veel kopzorgen. Wanneer we er nu eens van uitgaan dat we elke nieuwe dag, ja elke nieuwe minuut een nieuwe, eventueel onaangename situatie voorgeschoteld kunnen krijgen, zijn we hierop voorzien, zijn we gewapend om de eventuele problemen aan te pakken. We plannen, maar gaan ervan uit dat we onze planning eventueel direct moeten aanpassen. We verwachten, maar gaan ervan uit dat we onze verwachtingen eventueel direct moeten inslikken. We zijn nieuwsgierig om te weten wat iedere volgende minuut ons zal brengen, erop vertrouwend dat we die nieuwe situatie ook weer op onze manier zullen aanpakken en doorkomen. Geen paniek! Rustig iedere minuut beleven. Dit werkt enorm bevrijdend en voorkomt veel angsten en frustraties.
Het uitgangspunt van de ethiek van Confucius, dat de mens van nature goed is en dat al het kwaad bij hem ontstaat door een gebrekkig inzicht, vind ik excellent. Dit wijst in dezelfde richting als enkele uitgangspunten van NLP, zoals neergeschreven in het hoofdstuk “Alfatraining, NLP, Gestalt, Bio-energie”: “Achter ieder gedrag steekt een positieve intentie” en “De kaart is niet het gebied - Het wereldbeeld is niet de wereld”. Mensen kiezen het beste, gegeven de keuzemogelijkheden waarover ze beschikken (in hun levensvisie, hun kaart, hun programma, hun volwassene-recorder). Het komt erop aan niet “de juiste” kaart te hebben, dat kan immers niet, maar een “zo rijk mogelijke” kaart, een levensvisie met enorm veel keuzemogelijkheden. Werken aan persoonlijke groei vergroot het inzicht. “Hebben” vertroebelt onze geest en zet ons aan tot onharmonische daden. “Zijn” is menselijk en maakt gelukkig.
Het taoïsme, en meer specifiek “Het Boek van de Weg en zijn Werking” (Tao Te Ching) van Lao-tse, heeft een enorme indruk op mij gemaakt. Om te beginnen komt de kosmologie van Lao-tse het best overeen met de beschrijving van 3A. Verder hebben we als het hoogste doel waarnaar de wijze moet streven: het meditatief zich verzinken in het eeuwige, de rustige begeerteloosheid en een terughoudendheid tegenover wereldse zaken. Speciaal vind ik het niet-handelen (wu-wei). Alle dingen op hun natuurlijk beloop laten, zich laten meedrijven met de stroom, niet tegen de natuur of zijn eigen geaardheid ingaan, niks forceren … het zijn raadgevingen waar ik volledig achter kan staan. Vechten tegen windmolens, het heeft Don Quichote alleen maar narigheid opgeleverd. Wat nederigheid en bescheidenheid aangaat, ook hierover is Lao-tse verkwikkend. “Wees nederig en je zult volkomen blijven. Wees gebogen en je zult recht blijven. Wees leeg en je zult vol blijven.” “De wijze schuift zichzelf niet naar voren, daarom blinkt hij uit. Hij beveelt zichzelf niet aan, daarom valt hij op. Hij looft zichzelf niet, daarom heeft hij verdienste. Hij verheerlijkt zichzelf niet, daarom munt hij uit. En omdat hij met niemand wedijvert, kan niemand in de wereld zich met hem meten.” “Wie weet, spreekt niet; wie spreekt, weet niet. Wie waarachtig is, is niet praalziek; wie praalziek is, is niet waarachtig. Wie geleerd is, is niet wijs; wie wijs is, is niet geleerd. Daarom spreidt de wijze zijn verdiensten niet ten toon.” Ten slotte komt de juiste houding van de gezagdragers nog aan bod. “Het volk verhongert. Omdat de ambtenaren zware belastingen heffen, daarom verhongert het. Het volk valt moeilijk te regeren. Omdat de ambtenaren zich met hun zaken bemoeien, valt het moeilijk te regeren.”

Geen opmerkingen: