zaterdag 16 april 2011

Assertiviteit VII
Een eerste zeer handige techniek is de techniek van de kapotte grammofoonplaat. Het komt er hierbij op aan vol te houden en steeds maar te herhalen wat je wilt, zonder kwaad of geïrriteerd te worden, zonder scheldwoorden of stemverheffing, zonder de ander te kwetsen. Zoals een kapotte grammofoonplaat of een CD die blijft hangen, blijf je maar herhalen waar je naartoe wilt. Uiteraard moet hetgeen je wilt, uitvoerbaar en rechtvaardig zijn. Je moet eerlijk blijven en je tegenspeler niet willen beduvelen. Maar je hoeft niet in te gaan op “logische verklaringen”, op “argumenten” en “allerhande redenen” van de ander. Je blijft rustig herhalen wat je wilt, je laat je niet lokken op allerhande zijpaden en je negeert alle uitspraken die de bedoeling hebben schuldgevoelens bij je op te wekken. Je houdt zolang vol tot je verzoek ingewilligd is of tot je een aanvaardbaar compromis hebt bereikt (zie de voorbeelden hierboven: garage en waterzuiveringsmaatschappij). Misschien moet je af en toe wat inbinden en wat toegeven om tot een compromis te komen dat ook voor de andere partij aanvaardbaar is. Dat is prima, zolang je je er maar goed bij voelt, zolang je zelfrespect maar niet wordt aangetast.
Tegenwoordig word ik (R) dikwijls opgebeld door een verkoper, “direct marketing” heet dat. Onlangs nog door een verkoper (V) van “waterverdelers”, mineraalwater aan een kraantje.

V: “Goedendag, kan ik de zaakvoerder spreken?”
R: “Die hebt u te pakken.”
V: “Meneer, ik ben ... Mag ik u een paar vragen stellen?”
R: “Waarover gaat het?”
V: “Hoeveel personen werken er bij u?”
R: “Wat verkoopt u meneer?”
V: “Ik verkoop niets.”
R: “Waarover gaat het dan?”
V: “Wij zijn erg begaan met uw gezondheid en de werklust van u en uw medewerkers.”
R: “Ik ook, waar gaat het over?”
V: “Wij bieden u een waterverdeler van mineraalwater een maand gratis aan.”
R: “Ik heb geen interesse.”
V: “Weet u hoeveel tijd u daarmee bespaart?”
R: “Geen interesse.”
V: “U drinkt toch iets tijdens de pauze?”
R: “Ik heb geen interesse.”
V: “Weet u hoeveel liter water een mens per dag moet drinken voor een optimale gezondheid?”
R: “Geen interesse.”
V: “Is er wel iets dat u interesseert, meneer?”
R: “Geen interesse.”
V: “Dag meneer.”
R: “Ook goedendag.”

Verkopers aan de telefoon, vertegenwoordigers aan de deur, bedelaars, getuigen van Jehova, verkoop van pannenkoeken en taarten door jeugdverenigingen, verkoop van wenskaarten en almanakken, nieuwjaarke-zoete-zingers ... Wie ziet ze graag komen? Telkens ze ons aanspreken, krijgen we het benauwd. Hoe geraken we nu weer van ze af? Wanneer we voldoende assertief zijn, hoeft dit geen probleem te zijn. We kunnen er zelfs plezier in gaan vinden. We beslissen wat we willen (kopen, niet kopen, iets geven of niet) en we houden ons daaraan. Wanneer de ander blijft aandringen, zetten we onze kapotte grammofoonplaat op en draaien maar.

Geen opmerkingen: