maandag 12 maart 2012

Innerlijke rijkdom
De kapitale vraag in het begin van deze blog was: “Wat is gelukkig zijn?” Ik heb hiervoor volgende definitie gegeven: “Geluk is genieten van innerlijke rijkdom”. Maar: “Wat is innerlijke rijkdom?” Wat bedoel ik daarmee? Ik denk dat het antwoord hierop stilaan wel min of meer duidelijk is. Voor mij is innerlijke rijkdom, is gelukkig zijn, me vrij kunnen voelen zowel op persoonlijk als op maatschappelijk vlak.

Vrijheid op persoonlijk vlak betekent volledig mezelf kunnen zijn zonder een spel te spelen, zonder me anders voor te doen dan ik ben. Vrijheid op maatschappelijk vlak betekent steeds mijn ding kunnen doen zonder me te laten manipuleren, zonder me in ongewilde richtingen te laten duwen. Vrijheid betekent niet gebonden zijn aan allerlei wurgende situaties. Dit vrij zijn zie ik vooral als loslaten, het niet krampachtig vasthouden en gehecht zijn aan materiële rijkdom, aan een flink betaalde job, aan een mooie maatschappelijke status, aan een mooie portefeuille aandelen … ten koste van mijn eigen welzijn en dit van mijn medemensen. Met al de dingen die ik niet bezit, heb ik geen problemen. Verlies ik dingen die ik wel bezit, dan vergaat mijn wereld niet, dan pas ik me aan de veranderde situatie aan. Ik zal dan wel eens vloeken en zelfs veel verdriet hebben, zeker wanneer het gaat om het verlies van familieleden of vrienden. Maar ruimer bekeken heb ik me zo goed en zo kwaad als mogelijk voorbereid op elke verandering die ik van dag tot dag in mijn leven kan tegenkomen. Ik verwacht niets: op die manier is alles wat ik krijg een geweldig cadeau. Ik hecht me niet te veel aan wat ik heb: zodoende is een verlies gemakkelijker te verwerken. Ik plan wel dingen: naar klanten gaan, in de tuin werken, naar een vergadering gaan, op vakantie gaan, bepaalde tv-programma’s bekijken … maar hierbij stel ik me flexibel op. Komt er een kink in de kabel, valt er iets in duigen, dan pas ik mijn planning aan en het leven gaat voort. Zijn er minder leuke dingen op reis (nachtlawaai, meningsverschillen …) of verloopt een feestje niet zoals verwacht (een zeurpiet die de hele tijd het hoge woord voert, gesprekken over pietluttigheden, het eten of de muziek niet fameus …) dan probeer ik er toch het beste van te maken. Innerlijke rijkdom betekent me op weg weten in mijn persoonlijke groei: mezelf kennen en aanvaarden, lessen trekken uit mijn stommiteiten om mezelf voortdurend te verbeteren en alzo mijn zelfvertrouwen verder te vergroten en te groeien naar een mens met een eigen persoonlijkheid die in vrede kan leven met zichzelf en harmonisch kan samenleven met zijn omgeving. Innerlijke rijkdom zit in het trachten mijn leven, mijn medemens, mijn wereld en de kosmos te begrijpen en een uitstekend onderdeel te zijn van die “grote machinerie”. Ik, een heel klein onderdeeltje, ben niet belangrijk. Het geheel, het heelal, waar ik voor mezelf een beeld van heb gevormd, is dat wel.

Geen opmerkingen: