maandag 14 februari 2011

Territoria I
Ik heb altijd graag gedanst en doe het nog graag. Met mijn ex-vrouw heb ik vele stapjes in de wereld gezet en we hebben heel wat afgedanst: rock ‘n roll, jerk, disco, twist, maar ook de meer klassieke dansen zoals tango, cha cha cha, wals, charleston ... Toen het minder goed begon te boteren tussen ons, bleef ik uitgaan, maar zij ging niet meer mee. Iedere zaterdagavond, zeg maar zaterdagnacht ging ik op stap met vrienden. Ik heb toen enkele nieuwe vrienden en vriendinnen leren kennen. Een van die vriendinnen, waarmee ik nogal eens rock ’n roll danste, leerde een nieuwe vriend kennen waarmee ze een relatie begon. Die man was alles voor haar. De grote liefde! Ze gaf alles op, al haar hobby’s, ook uit gaan dansen. Voor haar bestond de wereld enkel nog uit haar passionele liefde voor haar vriend. Op zekere dag kwam ze me opzoeken. Ze zat diep in de put. Het was af! Haar wereld was in elkaar gestort. Ik heb geprobeerd haar te troosten en nieuwe moed te geven.
Wat was het probleem? Toen ze die nieuwe vriend leerde kennen, gaf ze alles op, al haar interessegebieden, al haar hobby’s, alle voor haar interessante territoria (dansen, vrienden, lezen, uitstapjes ...). Ze stak al haar vrije tijd in haar nieuwe vriend waaraan ze passioneel gehecht raakte. Ze hield, naast haar job, maar één territorium over: de relatie met haar vriend. Op die manier was ze enorm kwetsbaar. Toen dat territorium wegviel, bleef er niets meer over. Haar wereld stortte in elkaar. Ze had geen andere territoria waarop ze kon terugvallen om haar leven op een nog vreugdevolle manier verder te zetten.
Het leven van een mens is rijk en evenwichtig wanneer hij/zij meerdere territoria, meerdere interessegebieden heeft waarin hij/zij zich ongedwongen en vreugdevol kan bewegen en uitleven.


Geen opmerkingen: