maandag 13 februari 2012

Paranormale verschijnselen: Nabeschouwing I
De hierboven besproken “paranormale” verschijnselen lijken mij niet erg “para- of abnormaal”. Men kan vertoeven in een veranderde bewustzijnstoestand (hypnose, autohypnose, alfa, waarzegger, medium …). Men kan informatie bekomen uit zijn onderbewustzijn door zijn spiertjes onbewust “werktuigen” te laten bedienen (pendelen, wichelroede lopen, spiritisme …). Men kan uit (in boeken) vooraf vastgelegde antwoorden, bijgestuurd door het onderbewustzijn, een treffend antwoord op een gestelde vraag bekomen door bepaalde bewerkingen intuïtief uit te voeren met de bedoeling tekens en beelden te bekomen die corresponderen met het beoogde antwoord (I ching, kaartleggen, tarot, runen …). Men kan uit (in boeken) vooraf vastgelegde interpretaties, geholpen door het onderbewustzijn, een waardevolle karakteranalyse bekomen door vastgelegde analysestappen te volgen met de bedoeling een min of meer totaalbeeld te verkrijgen dat overeenkomt met de beoogde karakteranalyse (geboortehoroscoop, handleeskunde, numerologie …). Dit alles lijkt mij heel normaal. Wat mij betreft is hier niets esoterisch en niets occults aan.
Wat “Dat is toeval!” betreft: wanneer we synchroniciteit aannemen, kunnen we de wetenschap van antwoord dienen met te zeggen dat in een synchrone wereld toeval niet bestaat. Alles hangt samen met alles, alles wordt weerspiegeld in alles. Toeval moet wijken voor zinvolle synchroniciteit.
Tenslotte sluit ik de mogelijkheid niet uit dat bij al deze verschijnselen BZW (en eventueel PK) om de hoek komt kijken. Wanneer dit het geval is, hebben we een verschijnsel dat niet van deze wereld is, dat bovenaards is. Gezien mijn ervaring met BZW denk ik te mogen stellen dat we hier te maken hebben met iets dat niet zo ongewoon is, dat verrijkend en verheffend kan werken, dat helemaal niet spectaculair is en dat meer waardering en onderzoeksinspanningen van de wetenschappelijke wereld verdient.

Geen opmerkingen: