zaterdag 29 oktober 2011

Evaluatie Wereldreligies III
Wat de leer van het karma en de reïncarnatie betreft, daar heb ik het moeilijk mee. Een bezieling die bij de dood een mens verlaat, keert terug naar een voor ons onbegrijpelijke “wereld”. Maar ik aanzie dit eerder als een opgaan in een groter geheel, eerder dan dat de individuele “bezielingen” even naast elkaar gaan zitten wachten totdat ze een volgende mens gaan bezielen bij diens bevruchting. Ik verwijs hier naar de figuur “De evolutie van de kosmos” van vorig hoofdstuk. Ik zie de bezieling als het gas in een ballon met uitstulpingen. Wanneer een uitstulping verdwijnt, trekt het gas zich terug en lost het op in het geheel. De gasdeeltjes van de uitstulping vermengen zich met deze in het grote reservoir. Ze blijven niet mooi bijeen totdat ze in een volgende uitstulping terechtkomen. De reïncarnatie van het boeddhisme gaat een beetje die kant op. Bestaat reïncarnatie dan niet? Ik weet het niet. Misschien wel. Maar voor mij hoeft het niet. Regressie, waarbij een persoon onder hypnose in gedachten terugkeert naar een van zijn vorige levens en op die manier soms frappante dingen over dat leven te weten komt, kan evengoed verklaard worden zonder reïncarnatie. De nieuwe bezieling, die helemaal opnieuw is “samengesteld” uit flarden van diverse andere bezielingen, is immers in een “wereld” geweest waar alle informatie voorhanden was en kan daarvan eventueel diverse vage herinneringen meegebracht hebben. Maar deze zijn dan volgens mij onsamenhangend, ze komen van overal uit het grote reservoir, eerder dan dat het de chronologische belevenissen van een unieke bezieling zijn. Misschien speelt BZW, buitenzintuiglijke waarneming, ook wel mee. Hierover verder meer.
En dan het karma. Zoals we weten, is het karma van een persoon de som van alle goede en slechte daden en gedachten van die persoon tijdens zijn aardse bestaan. Stel dat reïncarnatie bestaat. Wanneer het karma bepaalt in wat we zullen reïncarneren, kunnen we ons te gemakkelijk afmaken van onze verantwoordelijkheden. “Ooit bereiken we wel de verlossing, is het niet in dit leven, dan wel in een volgend leven. We hebben al de tijd. Nu gaan wij ervan profiteren. In een volgend leven zien we dan wel weer.” Dit lijkt me geen goed uitgangspunt. De verlossing bereiken als motivatie voor goed handelen, lijkt me niet sterk genoeg. Heel veel “verloste mensen” kan niet het einddoel zijn. Er staat iets groters te gebeuren. De kosmos evolueert, de mensheid evolueert. Deze evolutie verloopt neutraal. Er worden geen goede en slechte daden verricht, er gebeuren geen rampen en catastrofen. Alles wat gebeurt, gebeurt gewoon en maakt deel uit van “het grote gebeuren”. Er bestaat voor 3A en de evolutie geen goed en geen kwaad, alles is neutraal. 3A oordeelt niet. Wij mensen hebben op bepaalde handelingen het etiket “goed” geplakt en op andere “slecht”. Wij hebben die ethische begrippen nodig in onze samenleving, wil deze harmonisch kunnen functioneren. 3A is allesomvattend, heeft geen gevoelens en kent geen goed en kwaad. Welke motivatie is dan sterker om ons tot harmonisch handelen aan te zetten? Wat is dan de zin van ons leven? Onze betrachting kan zijn: bij te dragen tot de evolutie van de mensheid om zo te komen tot een betere wereld waarin het goed is te leven en dit door zo harmonisch mogelijk te leven met een “gevoel van gelukkig zijn” als beloning. Na de dood wordt onze bezieling opgenomen in het grotere geheel, waarbij onze identiteit wordt uitgesmeerd. Ons bewustzijn verdwijnt in het kosmisch bewustzijn, in de alwetendheid van 3A. Onze beloning na de dood bestaat erin dat onze taak volbracht is, dat we er niet meer alleen voor staan en dat we een gevoel van volheid ervaren als deel van het geheel. We beleven de “eeuwige gelukzaligheid”. Het is volgens mij dus niet de bedoeling dat er zoveel mogelijk “mensen” de verlossing bereiken en dat is het dan, zonder verdere evolutie. Ik geloof veeleer dat een deel van de mensheid verder gaat evolueren via genieën en wijzen naar 3A. Ieder individu wordt de kans geboden hieraan mee te werken. Het individu is niet belangrijk, de evolutie van de mensheid en van de kosmos is dat wel.

Geen opmerkingen: