dinsdag 4 oktober 2011

Jodendom III
De gebedsplaatsen van de joden zijn de synagogen, de religieuze leiders zijn de rabbijnen, de rustdag is de sabbat. Deze begint bij zonsondergang op vrijdag en duurt tot zonsondergang op zaterdag. Op de sabbat wordt er niets ondernomen dat kan aanzien worden als werken, zoals autorijden en koken. Wat de voeding betreft, hier volgen de joden hun spijswetten. Deze behandelen de wettelijk toegestane (kosjer) en de verboden producten. De spijswetten bestaan uit vier delen en zijn voornamelijk gebaseerd op het derde en het vijfde boek van Moses:
1  voedsel dat plantaardig is, is kosjer;
2  bloed is niet kosjer en vlees moet afkomstig zijn van kosjer geslachte dieren;
3  melk- en vleesproducten mogen niet samen gegeten worden;
4  er zijn kosjere en niet kosjere diersoorten: wat vlees betreft mogen alleen zoogdieren die herkauwen en een gespleten hoef hebben geconsumeerd worden (varkensvlees is verboden), vissen zijn toegestaan wanneer ze vinnen en schubben hebben (schelpdieren zijn verboden), roofvogels zijn verboden, andere vogels met een krop zijn toegestaan.

Joden geloven in één almachtige God die het heelal schiep en het voortdurend in stand houdt. God is eeuwig. Men kan hem niet zien of betasten, vandaar dat de joden geen afbeeldingen van God gebruiken. De joden geloven dat de mensen zijn gemaakt naar Gods beeld en gelijkenis, dat de mensen moeten trachten de heiligheid na te streven bij heel hun doen en laten en dat gehoorzamen aan de wet van God overeenkomt met het uitvoeren van Gods wil. Ze zien uit naar de komst van de “Messias” die een tijdperk van vrede zal inzetten.

Joden zoeken geen bekeerlingen. Zij die zich bekeren tot het jodendom moeten de joodse wet en tradities naleven, inclusief een besnijdenis wanneer ze man zijn. Eigenlijk is men jood wanneer men tot een joodse gemeenschap behoort. Alle joden voelen zich sterk verbonden met Israël, het land dat God aan Abraham schonk, en de heilige stad Jeruzalem. De Klaagmuur in Jeruzalem is de heiligste plaats voor de joden en symboliseert het eeuwenlange verlangen naar een staat waarin het geloof aan Jahwe centraal staat. Het is het joodse symbool bij uitstek geworden. Symbool van het lijden van het Joodse volk, maar tegelijk van de belofte tot herstel. De klaagmuur is het enige overblijfsel van de tweede tempel van Jeruzalem. Deze werd door de Romeinen verwoest omstreeks 70 na Christus.

Geen opmerkingen: