donderdag 22 december 2011

Een BZW ervaring IV
Ik stond versteld van wat ik allemaal hoorde. Milan Ryzl legde uit dat wij mensen op ieder ogenblik enorm veel informatie binnenkrijgen via onze zintuigen (wij zien, horen, voelen, smaken en rieken), maar ook via andere wegen, buiten onze zintuigen. Sommigen zeggen via ons zesde zintuig. Wij hebben echter nooit geleerd BZW-informatie als dusdanig te herkennen en er mee om te gaan, ze te gebruiken. Nochtans kan iedereen het aanleren, zoals iedereen kan leren lezen en schrijven, niet iedereen met evenveel succes. Het gemakkelijkste gaat het met de hulp van een tweede persoon die ons onder hypnose begeleidt, maar men kan het zelf leren beoefenen in alfa (= autohypnose).
Ik wist van mijn partner op het congres niets af, alleen dat hij in Leuven gestudeerd had, meer niet. De informatie die ik binnenkreeg had voor mij op zich geen betekenis en ze zonder meer letterlijk interpreteren zou niet erg zinvol geweest zijn. Na controle met mijn partner bleek de BZW-informatie toch wel betekenis te hebben. BZW-informatie interpreteren blijkt niet eenvoudig omdat de informatie niet letterlijk opgevat kan worden. De informatie dient zich aan onder de vorm van beelden. Ik kreeg zijn naam niet binnen! “Een geslacht varken, opgehangen aan een ladder” is een beeld uit mijn jeugd en stelde voor mij een situatie voor die nu terug te vinden is in slachthuizen. “Iemand die langs de verkeerde kant instapte in een open sportwagen” voelde ik aan als “er is iets mis met die wagen”, maar wat was niet zo duidelijk (accident, wagen niet meer in zijn bezit). Verkeerde conclusies zijn vlug getrokken. “Iemand die opendoet en geen kus geeft en niemand anders thuis” wil nog niet zeggen dat de persoon niet getrouwd is. “Een laag huis met veel groen er rond” is eerder eenvoudig, maar hoeveel grond hij bezit, valt daaruit niet af te leiden. BZW-informatie dient zich aan als beelden, als symbolen, als indrukken, eerder dan als exacte waarden.
Ik kan me voorstellen dat iemand die zich oefent in BZW op termijn wel bruikbare informatie zou kunnen bekomen. Waarom zijn er dan niet meer mensen die zich daar op toeleggen? Het is erg moeilijk, het vraagt veel oefening, geduld en doorzettingsvermogen, de resultaten zijn er niet direct, het is niet spectaculair, de meeste mensen geven het al snel weer op en bestempelen het dan als “tijdverlies”.

Geen opmerkingen: