woensdag 21 december 2011

Een BZW ervaring III
Opeens was ik me weer bewust van de stem van Milan Ryzl die ons terugriep. Hij vroeg ons alles op te schrijven wat we gezien hadden. Ik krabbelde alles op een vodje papier waarvan hieronder een afbeelding te zien is. Daarna moesten we met onze buur nagaan wat er van onze “buiten de ons bekende vijf zintuigen bekomen informatie” zinvol was. Ik vertelde regel per regel wat ik waargenomen had en hij vertelde wat daar van kon kloppen. Dit schreef ik kort achter iedere regel.
Wat de open sportwagen betrof – hij zei dat hij er een had gehad. En dat geslachte varken – hij vertelde dat hij verbrandingsinstallaties plaatste in slachterijen. Ik vroeg hoe hij heette. Luc Smets, niks Pol Van … Ik vroeg of hij soms een donkere bril, een zonnebril droeg. Zijn schoonvader droeg steeds een donkere bril en daar had hij enorm veel respect voor. Is er ooit iemand gekwetst en moest die een verband rond zijn hoofd dragen? Ja, hij had met zijn sportwagen in Leuven eens een accident gehad en was gekwetst aan zijn hoofd en zijn ogen (hij liet me de littekens aan zijn oogleden even zien), hij zat toen in het vierde jaar geneeskunde. Woonde hij in een huis met of zonder een verdieping? Hij woonde in een huis zonder verdieping en met een hectare grond eromheen. Was hij niet getrouwd? Jawel, maar het liefste wat zijn vrouw deed, was met de auto naar de stad gaan winkelen, hij was veel alleen thuis, hij had een werkvrouw en die deed steeds de deur open. Waar werkte hij? Hij was zelfstandige, de klanten kwamen naar hem toe. Wat die grijze wolk betrof – die morgen had hij nog aan zijn vijver gestaan en het was erg mistig.

Geen opmerkingen: