donderdag 23 december 2010

De vijf domeinen van emotionele intelligentie
EQ behandelt vijf domeinen:
1 Kennis van de eigen emoties. Het zich bewust worden van een gevoel wanneer het optreedt, is de basis van EQ. Het vermogen om de eigen gevoelens op ieder ogenblik te onderkennen, is de eerste vereiste om er mee te kunnen omgaan. Als we niet in staat zijn onze werkelijke gevoelens op te merken, zijn we aan hun grillen overgeleverd. Wat zijn onze gevoelens wanneer we praten met iemand, wandelen, werken, eten, slecht nieuws vernemen, ziek worden, tegenslag te verwerken krijgen, samen dingen doen ...?
2 Het reguleren van emoties. Wanneer we ons bewust worden van een bepaalde emotie, kunnen we bepalen wat we ermee gaan aanvangen. Het komt er dan op aan deze emotie in goede banen te leiden. Met emoties overweg kunnen, maakt dat we veel gemakkelijker tegenslagen en opdoffers te boven komen.
3 Zelfmotivatie. Dit is het vermogen om onszelf te motiveren bij zowel alledaagse als belangrijke ondernemingen. Zeker wanneer hierbij inspanningen, concentratie, zelfbeheersing ... nodig of gewenst zijn. Emotionele zelfcontrole kan inhouden: uitstel van beloning, ombuigen van een negatieve drang naar eten, snoepen ... tot werklust, ombuigen van lusteloosheid tot optimisme …
4 Het onderkennen van andermans emoties. Mensen die empathisch zijn, hebben oog voor de subtiele sociale signalen die aangeven wat anderen nodig hebben of willen. Ze kunnen zich inleven in anderen, meevoelen met hen. Hierdoor komen ze goed tot hun recht in de verzorgingssector, het onderwijs en in de verkoop en het management.
5 Het omgaan met relaties. De kunst van goede relaties uitbouwen bestaat voor een groot deel uit het vermogen om emoties in anderen te reguleren. Dit zijn vaardigheden die ten grondslag liggen aan populariteit, leiderschap en interpersoonlijke effectiviteit. Mensen die hierin uitblinken, presteren goed op elk terrein dat een soepele omgang met anderen vereist; zij schitteren in het sociale leven, zij zijn uitstekende partners.

Geen opmerkingen: