donderdag 9 december 2010

NLP III
Een interessante techniek van NLP is de techniek van het verankeren. Verankering is het proces waarbij een interne gemoedstoestand wordt gekoppeld aan een uitwendige of mentale prikkel (anker) zodanig dat deze interne toestand snel (en soms heimelijk) kan worden opgeroepen. We kennen allemaal wel een voorbeeld van een of ander liedje dat, wanneer we het te horen krijgen, onmiddellijk bepaalde mooie herinneringen oproept (eerste dans op het trouwfeest, eerste kus, mooie vakantieherinnering, knappe film ...). Verankering vertoont veel gelijkenis met het conditioneringsproces dat Pavlov toepaste om een hond speeksel te laten produceren enkel afgaand op het geluid van een bel. Bij deze prikkel-reactie conditionering is de prikkel evenwel steeds een uitwendige prikkel en de reactie is steeds een reflex. We spreken dan van een geconditioneerde reflex waarbij geen keuze mogelijk is. Bij verankering kan gelijk welke ervaring gekoppeld worden aan gelijk welke prikkel. Zo kan een foto van je moeder een anker zijn om te komen in een toestand waarbij je je geborgen voelt (zoals vroeger thuis). Het aanraken van je rechterknie kan een anker zijn om je geconcentreerd te voelen (zoals tijdens die geslaagde vergadering). “Yes, yes, yes” uitroepen kan een anker zijn om je terug in de toestand te brengen waarin je zeer goed kon studeren (en een mooi resultaat behaalde). Aan de pink van je linkerhand trekken kan een anker zijn om je te verplaatsen in de (vroegere) toestand waarbij je met glans de opkomende behoefte om “te snoepen” weerstond. In de alfamethode pakten we dit probleem aan door onmiddellijk het nieuwe zelfbeeld voor de geest te halen en daaruit de kracht te putten om de goesting te doen overgaan. De coach van een sportteam kan als anker gebruiken: “De overwinning is aan …?” Daarbij roept het team: “De onoverwinnelijke … (naam van het team)!” Het team komt zo in een stemming die het goed spelen in de hand werkt.
Sommige sportlui maken een kruis voordat ze beginnen. Hier kan er sprake zijn van bijgeloof. Wanneer de sportpersoon met het kruisteken een krachtige inwendige gemoedstoestand oproept, spreken we van NLP. Wil de sportpersoon hiermee de gunst en de steun afroepen van een onzichtbaar wezen, dan spreken we van bijgeloof. Bij bijgeloof stelt men zijn hoop op iets buiten zichzelf. Bij NLP spreken we de krachten aan die in onszelf verborgen liggen. Een leraar of lerares kan als anker een bepaalde houding of lichaamsbeweging gebruiken om de leerlingen terug te voeren naar de (vroegere) toestand waarbij eenieder gemotiveerd en geïnteresseerd aanwezig was. Diezelfde leraar of lerares kan vooraf een eigen anker toepassen om hem/haarzelf in een optimale toestand te brengen om les te geven ...
Hoe verloopt het verankeringsproces? Laten we het voorbeeld nemen van het weerstaan aan de drang om “te snoepen”. Tracht je een situatie te herinneren waarin de behoefte opkwam om te snoepen, maar waar je je zo goed voelde dat je er met alle gemak aan kon weerstaan (b.v.: je partner kwam juist binnen met een boeket bloemen en …). Denk terug aan die situatie en de toestand waarin je je bevond: wat zag je, wat gebeurde er rondom je, wat hoorde je, wat rook je, proefde je iets, wat voelde je? Probeer je de situatie zo levendig mogelijk voor te stellen en te herbeleven. Wanneer je herbeleving ongeveer maximaal is, trek je gedurende enkele seconden aan je linkerpink (of kies een andere anker), waarna je de vroegere situatie loslaat. Herhaal deze werkwijze meerdere keren. Maak dan je geest leeg en trek aan de pink van je linkerhand (je anker). De positieve gemoedstoestand zou nu spontaan in je op moeten komen zonder bewuste inspanning. Is dit niet het geval, dan moet je de verankeringswerkwijze herhalen totdat het resultaat positief is. Dit anker kan je dan later gebruiken telkens er een behoefte opkomt om “te snoepen”. Je zal zien dat het werkt en je figuur zal er wel bij varen. Bij de alfamethode hebben we ook gesproken over een anker. Herinner je het eenvoudig gebaar zoals een “mudra” om onmiddellijk in alfa terecht te komen.
NLP bevat een enorm groot gamma aan dergelijke methoden en technieken waarmee we ons voordeel kunnen doen op het gebied van communicatie, relaties, zelfverbetering, succes ... Aan NLP wordt nog voortdurend gesleuteld, er wordt verder onderzoek aan gedaan, het breidt nog steeds uit. Het lijkt me dat NLP op weg is om een veelomvattend systeem te worden dat zeer praktische methoden en technieken aanreikt voor de persoonlijke groei. NLP is gestart door mensen die ervaring hebben in linguïstiek, wiskunde en Gestalttherapie. Ook kunnen we er veel elementen in herkennen van de alfamethode. Het lijkt me dat de alfamethode op zich meer de mensen aanspreekt die ruimtelijk, creatief, intuïtief en gevoelsmatig handelen (volgens sommigen de personen met een overheersende rechter hemisfeer of hersenhelft). NLP lijkt me meer iets te zijn voor mensen die lineair, logisch, analytisch en niet gevoelsmatig handelen (volgens sommigen de personen met een overheersende linker hemisfeer). Zowel alfa als NLP toepassen lijkt me een evenwichtige persoonlijke groei in de hand te werken.

Geen opmerkingen: