dinsdag 7 december 2010

NLP II
NLP heeft veel te bieden, lijkt me. Het eigenaardige aan NLP is dat we veel van zijn technieken dagelijks gebruiken, maar we zijn er ons niet van bewust. Bijvoorbeeld iemand vraagt je: “Heb jij de afstandsbediening?” Waarschijnlijk ga je die dan direct aan de vragende persoon geven. Letterlijk zou je enkel “ja” of “neen” kunnen antwoorden. Je schiet in actie bij het horen van de vraag, omdat deze een “verborgen” bevel inhoudt. “Kan je de deur toedoen?” Antwoord de volgende keer eens met een simpel “ja, dat kan ik” of “neen, dat kan ik niet” en kijk wat er gebeurt. Wij gebruiken dagelijks een zeer grote hoeveelheid taalvormen waarmee we “onbewust” onze omgeving trachten te beïnvloeden. NLP leert (onder andere) deze taalvormen “bewust” te gebruiken met de bedoeling sneller de beoogde resultaten te bereiken. Uiteraard is hier sprake van manipulatie, maar deze manipulatie gebeurt bewust en heeft tot doel de gebeurtenissen sneller en efficiënter naar een specifieke oplossing te sturen, oplossing die ook de “tegenpartij” moet voldoen. Bij onderhandelingen, afspraken, aankoop-verkoop ... is het steeds de bedoeling (of zou toch moeten zijn) dat het resultaat beide partijen voldoet, dat beide partijen er bij winnen, dat de oplossing voor beide partijen interessant is (win-win transactie).
Wanneer je met iemand een gesprek voert, onderhandelt of discussieert, moet je eens op zijn lichaamshouding letten. Zit je tegenspeler rechtop, een beetje voorover gebogen, dan betekent dit dat je tegenspeler alert, op zijn “qui-vive” is. Hij is klaar voor de aanval, voor actie. Zit hij daarentegen achterover, een beetje hangerig of relax, dan is zijn aandacht verslapt, hij is niet erg geïnteresseerd. De lichaamstaal van je partner of tegenspeler vertelt je iets over zijn/haar gemoedstoestand. Onbewust houden we daar rekening mee. NLP leert de lichaamstaal van de tegenspelers bewust te observeren en daarop in te spelen zodat iedere communicatie efficiënter kan verlopen.

Geen opmerkingen: