donderdag 2 december 2010

De uitgangspunten van NLP: 4
De waarde van iedere communicatie ligt in het bereikte resultaat.
Wanneer je je partner op iets wilt wijzen, wanneer je iets van hem/haar gedaan wilt krijgen, wanneer je iets wilt vertellen, komt het er op aan ervoor te zorgen dat de boodschap overkomt. Het is niet genoeg iets te zeggen en dan maar te hopen dat het gehoord en doorgedrongen is. Het is het resultaat dat telt. Het resultaat kan je te weten komen op diverse manieren. Je kan aandachtig luisteren naar het antwoord (inhoud, stemverheffingen of stembuigingen, klemtonen, versneld of vertraagd spreken ...), je kan de reactie van de andere persoon en zijn/haar lichaamstaal gadeslaan (houding, oogcontact, gelaatsuitdrukkingen, hand- en armbewegingen ...) en je kan controlevragen stellen (“Heb ik het goed begrepen dat ...?”) Zo kom je te weten wat het resultaat is (positief of negatief). Afhankelijk van dit resultaat kan je dan verder je gedrag bepalen. Iets in het ongewisse laten, heeft al veel misverstanden en vervelende situaties opgeleverd. “Zo had ik het niet begrepen! Ik dacht …”. “Waarom heb je ook niet beter geluisterd naar mij? Nu zitten we met ...”. “Ik had je nog zo gezegd dat ...!” “Heeft ze nu zes uur of zeven uur gezegd? Waar blijft ze toch?” De boodschap was niet of vervormd doorgedrongen bij je tegenspeler. De afspraak was niet duidelijk! Liever een eenvoudige controle te veel dan er een te weinig.
Wanneer je tegenspeler jou een verhaal wil doen, komt het erop aan goed te luisteren. We hebben allen twee oren en maar één mond! Veel mensen luisteren gewoon niet naar wat een ander te vertellen heeft, ze zijn meestal al bezig met hetgeen ze zelf gaan zeggen wanneer het weer hun beurt is. Ze voeren gewoonweg een monoloog, ze gaan zo op in hun eigen verhaal dat ze zelfs niet merken (aan de lichaamstaal) dat hun toehoorder(s) er maar verveeld en ongeïnteresseerd bijzitten. Dan zijn ze verwonderd dat de mensen hen zoveel mogelijk uit de weg gaan. Het resultaat van een gesprek, een dialoog of een vergadering moet zijn dat iedere deelnemer er zich op zijn gemak bij voelde en er iets aan gehad heeft. Dit geldt zowel op het professionele vlak als op het maatschappelijke en persoonlijke vlak. Een goede communicatie is gekenmerkt door: de boodschap overbrengen wanneer de toehoorders scherp staan (dus eerst de aandacht en de interesse wekken), bereid zijn te luisteren naar de boodschap van een persoon die je interesseert of die een interessante boodschap heeft (verstevigt het sociaal gevoel, er is meer betrokkenheid), waar nodig controlevragen stellen (terugkoppeling) om uit te maken of de boodschap goed is overgekomen (“Kan je me zeggen hoe je de boodschap hebt begrepen?”) NLP levert diverse technieken om iedere communicatie optimaal te laten verlopen.

Geen opmerkingen: