donderdag 27 januari 2011

Persoonlijke vrijheid II
Oprecht jezelf zijn, volledig voeling hebben met jezelf, houdt in: bewust leven, spontaan handelen en zonder schroom genieten van intimiteit. Wat hierbij opvalt, is dat deze drie eigenschappen corresponderen met de drie delen van onze LEM-mobiel. Bewustheid is een eigenschap van onze mentale vermogens, spontaniteit hoort bij onze emoties en intimiteit correspondeert met ons lichaam. Hoe kunnen we dat zien? Onze mentale vermogens laten ons toe te ontwerpen en te plannen. Onze emoties vertegenwoordigen onze betrokkenheid, onze motivatie. Ons lichaam tenslotte zorgt voor de realisatie, de creatie, de schepping. Je zou de mentale vermogens kunnen vergelijken met de man (de initiatiefnemer, de planner, hij legt de eerste steen), de emoties met het kind (de betrokkenheid van man en vrouw, het resultaat) en het lichaam met de vrouw (zij schept, zij materialiseert, zij concretiseert, zij voert uit).
Merk op dat ik de delen van de LEM-mobiel steeds in omgekeerde volgorde behandel, dus eerst met de mentale vermogens begin (M). Zo kwam ik tot de volgende boomstructuur voor de persoonlijke vrijheid.
Bewustheid, bewust leven, bereiken we via zelfkennis (wie ben ik, wat wil ik?) zelfaanvaarding (ik ben OK) en zelfverbetering (ik wil persoonlijk groeien). Ook hier valt het op dat deze drie domeinen corresponderen met de drie delen van onze LEM-mobiel. Tot zelfkennis kunnen we komen via onze mentale vermogens, zelfaanvaarding behoort duidelijk tot het domein van de emoties en zelfverbetering correspondeert met ons lichaam (realisatie, uitvoeren, creatie)

Geen opmerkingen: