zondag 30 januari 2011

Persoonlijke vrijheid IV
Men zou de “boom van de persoonlijke vrijheid” kunnen gebruiken om tot persoonlijke vrijheid te komen via het doorlopen van alle stappen in deze volgorde:
“Wie ben ik, wat wil ik?” is de eerste stap. Kent men zichzelf niet, met al zijn complexen en frustraties, hoe kan men dan zichzelf aanvaarden en aan zichzelf werken? Hoe kan men dan aan zijn zelfvertrouwen bouwen en het leven positief benaderen? Hoe kan men dan harmonisch met anderen omgaan?
Wanneer men weet wie men eigenlijk is, wat echt zijn eigen aard is, wat men echt wil, kan men achtereenvolgens zichzelf aanvaarden zoals men is en werken aan zichzelf op de punten waar men zich wil verbeteren. Maakt men hierbij vorderingen, dan gaat het zelfvertrouwen automatisch toenemen, men wordt een optimist en hoe langer hoe meer kan men de materiële dingen loslaten. Men wordt meer en meer een idealist. Men is dan meteen klaar om met anderen om te gaan en met succes een relatie aan te gaan. Men straalt optimisme af. Anderen voelen zich hierdoor aangetrokken waardoor serieuze relaties kunnen ontstaan, gebaseerd op wederzijds vertrouwen. Men wordt verdraagzaam, men neemt anderen zoals ze zijn. Men wordt eerlijk tegenover anderen, men heeft het beste voor met zichzelf én met anderen.
Men kan bij het lezen van dit hoofdstuk de indruk krijgen dat ik rigoureus al de aangehaalde stappen heb doorlopen om tot persoonlijke vrijheid te komen en dat iedereen hetzelfde moet doen, wil hij persoonlijk vrij worden. Ik heb jaren op een erg ongeordende manier aan mijn persoonlijke vrijheid gewerkt en ik ben er nog steeds mee bezig. De drie delen van mijn LEM-mobiel hebben het er knap lastig mee. Niemand “moet” iets doen. Iedereen is vrij om aan zijn vrijheid te werken. Er zijn verschillende manieren om vrij te worden en gelukkig te zijn. Ik vertel hier enkel wat mijn inzichten zijn en wat ik ervaren heb. Bij het schrijven van dit boek heeft de wetenschapper in mij het leuk gevonden om dat wordingsproces dat nog steeds bezig is, op een gestructureerde manier op papier te zetten.

Geen opmerkingen: