vrijdag 28 januari 2011

Persoonlijke vrijheid III

Ik begon me af te vragen of de twee andere eigenschappen die volgens mij nodig zijn om persoonlijk vrij te zijn (spontaniteit en intimiteit), ook vatbaar waren voor dergelijke onderliggende domeinen. Dat moest wel zo zijn. Eenmaal ik dit stramien doorhad, ben ik aan de invulling ervan begonnen.
Je kan maar spontaan zijn wanneer je beschikt over een grote mate van zelfvertrouwen (ik kan het leven aan). Wanneer je jezelf niet erg vertrouwt, wanneer je onzeker bent over hoe je zal reageren onder bepaalde omstandigheden of in het bijzijn van bepaalde personen, zal je zeker eerder terughoudend zijn en erg oppassen met wat je zegt en doet. Loop je over van zelfvertrouwen, dan heb je geen angst om iets verkeerds te doen. Je weet dat iedereen het recht heeft om fouten te maken en wanneer dit zich voordoet, leer je daaruit en ga je verder met je leven. Je wordt optimistisch (ik voel me goed bij wat er gebeurt), je gaat alles door een positieve bril bekijken, je ziet het zitten, je ziet de toekomst met vertrouwen tegemoet. Je wordt een idealist (ik wil emotioneel groeien), de materiële dingen gaan je steeds minder boeien, je zoekt de spiritualiteit op, je innerlijke rijkdom.
Om zonder schroom te kunnen genieten van intimiteit moet je betrouwbaar zijn (ik heb het goed voor met anderen). Je moet in staat zijn je partner of je tegenspelers te vertrouwen en omgekeerd moeten zij jou kunnen vertrouwen. Zij moeten weten dat je geen misbruik gaat maken van hun intieme ontboezemingen op lichamelijk, emotioneel of mentaal vlak. Ze moeten ondervinden dat je nooit iemand kwetst. Je gaat ook verdraagzaam worden (de anderen zijn OK). Je wilt anderen niet steeds veranderen, maar je neemt hen zoals ze zijn, met hun goede en slechte kanten. Je wordt eerlijk tegenover anderen in alle opzichten (ik wil een vollediger mens zijn). Je meent het goed met hen en bejegent hen steeds voortreffelijk.
Bekijken we nu deze tabel in de horizontale richting.
Verstandelijk kan je werken aan je zelfkennis. Wanneer je je goed voelt met het resultaat, zal dit je zelfvertrouwen versterken. Je kan dan in wederzijds vertrouwen met anderen omgaan.
Gevoelsmatig kan je komen tot het aanvaarden van jezelf. Wanneer dit lukt, ben je in staat echt te leven en de toekomst optimistisch tegemoet te zien. Je toont dan ook veel begrip voor anderen, je toont de nodige verdraagzaamheid.
Je kan jezelf realiseren door steeds verder te werken aan jezelf. Hierdoor wordt je een echte idealist die steeds meer oog heeft voor het spirituele. Bij je omgang met anderen ben je steeds eerlijk, je beduvelt niemand, je wordt een integer persoon, rechtschapen, uit één stuk.
Na deze invulling kwam ik tot de volgende boomstructuur voor de persoonlijke vrijheid.

 
 
Dit plaatje heeft heel lang in mijn keuken op het prikbord gehangen, kwestie van het zo grondig mogelijk in mij op te kunnen nemen. Om dezelfde reden had ik mij vroeger die vijf ringen aangeschaft. Ik heb die geruime tijd gedragen, totdat ik van hun symbolische waarde doordrongen was. De ring aan de pink van mijn linkerhand, deze met de ingelegde kleine stukjes turkoois, gekocht aan een juwelententje van indianen in het “Navajo Indianenreservaat”, droeg ik om zoveel mogelijk bewust aan mijn persoonlijke vrijheid te werken. De indianen in Amerika hebben destijds een ongelijke strijd moeten leveren om hun vrijheid te behouden. Zo zie ik de strijd om mijn persoonlijke vrijheid, in onze huidige productieve consumptiemaatschappij, ook. Maar hij loont de moeite.

Geen opmerkingen: